Peters resa

Hmm. it seems that my journey has more or less reached it's end, in more ways than one... I guess I will still need to sum up what came out of it, but that will have to waut for another time. Meanwhile, some hints can be found at http://helenaopeter@blogspot.com

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

2006-05-16

Transporter - väl fungerande


Bussarna i Belize är gamla amerikanska skolbussar - inte lika fint som lyxbussarna i Mexico precis...

I alla länder jag skall till så är det buss som är det huvudsakliga transportmedlet för vanligt folk. Mexico har ett väldigt väl fungerande och billigt bussnät som går över hela landet. Jag har åkt med det stora statliga(?) bolaget ADO, och de har fina luftkonditionerade bussar. Dagens fyratimmars bussresa (typ 35 mil) kostar mindre än 100 kr. Vad jag kan förstå så finns liknande system för bussar i hela Centralamerika. Däremot har jag fått höra (något skrämmande) att det är totalt 60 timmar med buss från Guatemala till Costa Rica. Det borde innebära att jag har ungefär 100 timmar med buss att ta mig igenom (inklusive omvägar) innan jag kommer hem!

Alla länder har också massvis med taxibilar tillgängliga, men jag har inte tagit någon ännu. Naturligtvis försöker de skörta upp turister så mycket de kan...

Mexico har också ett system med Collectivos, mini-bussar som trafikerar kortare rutter. Jag trodde först att det var privatpersoner som tog sina bussar och bara körde, typ som det var i Malaysia eller Dominikanska Republiken, men det verkar vara företag (eller kommunalt?), med logotyper på bussarna och riktiga rutter skrivna med vit färg på rutorna.

I alla fall ett väldigt bra sätt att ta sig fram bortom de stora vägarna, och jag kommer att sakna det i Belize. Hoppas det finns något liknande i de andra länderna, annars blir det dyrt med taxi!

Annars är mitt favorittransportsätt att gå. Hellre än att ta en taxi ett par kilometer till ett vandrarhem så går jag med packningen, och alla utflykter som kan göras till fots gör jag så. I stort sett varje dag så går jag nog en mil minst i alla fall...

Cykel är ju förstås bra också, men den enda dagen jag hyrde cykel så blev det lite för dyrt för min smak. Ungefär 60 kr om dagen, och det känns lite fel att betala nästan lika mycket för en cykel som för att bo. Men när jag stannar längre tid på ett och samma ställe så kanske jag köper en billig begagnad någonstans?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Visst är det oöverträffat att gå när man kommer till okända platser? (mental note: jag gillar att gå i Stockholm också och har bott här av och till i 10 år... hmm...) Och man kommer alltid till ställen man definitivt aldrig skulle se annars; och med mitt icke-existerande lokalsinne kan man komma hur långt som helst... ;-)

Favvo-gå-städer: Berlin (stort) och Venedig (litet), Napoli (backigt) och Wien (platt).

16 maj, 2006 11:10  

Skicka en kommentar

<< Home