Peters resa

Hmm. it seems that my journey has more or less reached it's end, in more ways than one... I guess I will still need to sum up what came out of it, but that will have to waut for another time. Meanwhile, some hints can be found at http://helenaopeter@blogspot.com

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

2006-04-23

Biljetter är beställda - snart åker jag!

Det är inte alltid som det går som man vill. Ambitionerna var höga med att dokumentera mina förberedelser, men det blev inte riktigt så. Men på nåt sätt känns även det bra - varför bränna ut sig under ett sabbatsår?

Men fast jag inte har skrivit något här, så har det verkligen inte stått still:

  • Jag har undersökt volontärsarbetssituationen (vilket ord! :-)), och har en del bra möjligheter i såväl centralamerika som (eventuellt) Kyrgyzstan (jag har gått över till den engelska stavningen från och med nu i stället för den svenska Kirgizistan, annars blir det bara fel när jag mailar till dem). Tyvärr hade jag ingen aning om att alla vill ha betalt(!) för att man skall jobba åt dem. Känns lite konstigt, och passar inte ihop med min budget, så i värsta fall blir det inget alls.
  • Jag har köpt en hel del coola prylar. Om du gillar vildmarksutrustning, och speciellt av hightech-modell, så håll ögonen öppna i framtida bloggar. Jag har på de flesta områden gjort rejäla marknadsundersökningar och kan rekommendera en del bra grejor...
  • Efter en otrolig mängd velande har jag äntligen bestämt mig för var jag skall åka. Jag hade kunnat läsa på, tveka, ändra mig, osv, hur länge som helst, men till slut fick jag lov att sätta ned foten!

Så var skall jag åka nu då. Ja, tills vidare ser planerna ut nåt i stil med det här:

Centralamerika
1:a maj flyger jag in till Cancun, i östra Mexico. och flyger sedan ut den 28:e juni från Panama City, längst österut i centralamerika. Jag har hört så pass mycket negativt om Cancun och Yucatanhalvön, att jag nog tar mig snabbast möjligt därifrån, via en hyfsat snabb resa genom Belize.

Sedan har jag spanat in Antigua och Lake Atitlan i västra Guatemala. Det finns ett stort utbud av språkkurser, så jag räknar med att stanna där i tre veckor och gå språkkurs samtidigt som jag trekkar i bergen runt omkring. Det skall till och med finnas dykning i bergssjön!

Men sedan har jag inte kommit längre i guideböckerna :-(, jag får planera mer sedan. Jag har dock massvis med bra idéer: Dykning i Honduras, djungeltrekking i Costa Rica, osv - det finns massvis med saker som lockar! Men om jag kommer över ett bra volontärprojekt så kanske jag stannar någonstans!?

Sverige i juli
Jag tillbringar tre veckor i juli i Sverige, bland annat för att gå på mina älsklingar John och Majvis bröllop - GRATTIS till er!

Kyrgyzstan
Sedan flyger jag till Kyrgyzstan den 21:a juli och kommer tillbaks via Istanbul den 4:e oktober.

Den hemresan är dock ombokningsbar, och eftersom ingenting är bokat där ännu så kan vad som helst hända - det hänger delvis på vad som händer med http://www.habitat.elcat.kg också.

Fokus kommer i alla fall att vara på trekking, det är ett som är säkert!

Vad händer sedan?
Sedan är inget bestämt alls ännu - faktum är att jag är mycket öppen för förslag på resor från vänner och bekanta. Är det nånstans som jag bara inte får missa?

Eller är det till och med så att du vill ansluta på någon del av resan? Hittills har jag inte planerat att resa med någon, och det vore jättekul om någon eller några ville locka med mig på nåt äventyr!

Jag har nån slags idé om att åka Istanbul - Turkiets Medelhavskust - Damaskus - Libanon (Beirut!) - Egypten, men har inte bestämt något alls.

Men innan jag kommer hem så skall jag upp på Kilimanjaros topp, och det är högst troligt att jag stannar ett tag i Tanzania efteråt också. Det borde väl vara en bra avrundning innan jag börjar jobbet igen?

4 Comments:

Blogger Kiwi said...

Kan man åka Nilen från norr till söder? Jag menar, det skulle ju vara ett sätt att ta sig från Egypten till Tanzania. Om du vill inspireras till resor i Afrika och annorstädes rekommenderar jag läsning av Peter Moore (http://www.petermoore.net). ¥PF

24 april, 2006 22:36  
Blogger Kiwi said...

En sak till: genom att knåda in adressen http://petersresa.blogspot.com/atom.xml kan man prenumerera på din blogg, t'exempel till Thunderbird eller något annat program. Det blir som enklare att hålla reda på dig då. ¥PF

24 april, 2006 22:41  
Blogger Peter Hjalmarsson said...

Nilen från norr till söder? Jodå, det är ju liksom det coolaste sättet från Egypten till Kenya/Tanzania.
Problemet är att det går genom Sudan, och om det inte händer något revolutionerande (pun intended...) det närmaste halvåret så är det nog bästa att undvika den vägen...

25 april, 2006 03:23  
Blogger Peter Hjalmarsson said...

Tack för tipset om att prenumerera på bloggen! Nu när jag hoppas posta lite oftare framöver så kan det vara en bra idé, i alla fall för de som vet vad RSS är och hur det fungerar. Nix, inget för dig mamma! :-)

25 april, 2006 03:24  

Skicka en kommentar

<< Home