Peters resa

Hmm. it seems that my journey has more or less reached it's end, in more ways than one... I guess I will still need to sum up what came out of it, but that will have to waut for another time. Meanwhile, some hints can be found at http://helenaopeter@blogspot.com

Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

2006-05-11

Tulum: cykling och strand


De första dagarna i Tulum hade jag gått en hel del, så jag tänkte att dag tre så skulle jag göra en cykelutflykt. Jag hade sett det här stället Xel-Ha en bit upp längs kusten i turistbroschyrerna, och även om det verkade turistigt så kunde det vara skönt att ligga där och slöa på stranden och snorkla efter att ha cyklat en och en halv mil?

Men när jag kom dit så visade det sig att inträdet gick på 250 kr! Det jag såg genom muren verkade påminna om en Disney vattenpark (eller Skara sommarland!) fast utan några rides, och det var tusan om jag skulle betala 250 kr för det!

Jag borde väl ha anat problem när jag inte hittade Xel-Ha i Lonely Planet kanske, så nästa försök blev en halvmil tillbaks mot Tulum enligt LP:s rekommendation, där jag gjorde en avstickare från motorvägen till vad som visade sig vara ett litet paradis på jorden: Bahias de Punto Solimán. LP beskriver det som "one of the best-kept secrets on the coastline", och det stämmer nog.

Jag kom fram till två underbara havsvikar, den ena med mangrove-vegetation och full med fåglar. Jag kan ju inget om något sådant, men de var fina att kolla på i alla fall... En pelikan kände till och med jag igen i alla fall - första gången jag sett en sådan i verkligheten.
Den andra var bebyggd ungefär halvvägs med privata villor och de små lyxiga hotell (om man nu kan kalla dem för det när de har max tio rum) som verkar vara så vanliga här utanför byarna. Undrar vilka det är som bor där egentligen?

Ingenstans framför de villorna och hotellen såg jag någon endaste människa, det kändes som en spökby faktiskt. Och det fortsatte länge bort i viken, där det inte ens fanns spår av människor. Så jag bestämde mig för att det var en nudiststrand och lade mig att sola och bada som gud har skapat mig. Det var alldeles för länge sedan jag kunnat njuta av det - undrar om det är därför det är så skönt att springa näck, för att det är så sällan man får möjlighet?

De hade en restaurang också, Oscar y Lalo's, som tydligen skall vara jättebra, men 300 kr för en fiskbit...? Jag nöjde mig med en Cerveza för att svalka mig innan cykelfärden hem i stället.

Härligt med motion igen i alla fall - om jag bara hittar billigare hyrställen så kommer det att bli mer cyklande innan den här resan är över!